Skip to main content

Arama motorları kullanıcılarına daha doğru bir sonuç gösterebilmek adına düzenli periyotlarla algoritma güncellemeleri sunmaktadır. Google algoritma güncellemeleri, SEO uzmanı ve webmasterlar tarafından büyük önem arz etmektedir. Bu nedenle kullanıcılarına daha iyi hizmet verebilmek adına yeni algoritmaları takip ederler. Google, 18 Ağustos 2022 tarihinde Helpful Content güncellemesi olarak sıralamaları etkileyecek yeni bir algoritma güncellemesi olacağını duyurmuştu. Bu algoritma güncellemesi ile tekrardan popülerlik kazanan Google algoritmaları kullanıcıların merak ettiği bir konu haline gelmiştir. Peki, Google algoritması nedir, nasıl çalışır ve tarihçesi hakkındaki tüm merak ettiklerinizi bu yazıda bulabilirsiniz!

 

Google Algoritması Nedir?

Google algoritması, bir kullanıcının yaptığı arama sorgusundaki mümkün olan en iyi sonuçları göstermek için kullanılan sistemdir. Bu işlemi sağlamak için birçok algoritmanın senkron bir şekilde çalışması gerekmektedir. Google, bu sayede arama sorgularını işleyip kullanıcıya en doğru ve en alakalı sonucu çıkartır. Bu da kullanıcı deneyimini (UX) arttırmaktadır.

Google Algoritması Nedir?

Google Algoritması Nedir?

 

Google Algoritması Nasıl Çalışır?

Arama motoru algoritması, kullanıcının istediği en doğru sonuçları bulabilmek için şu adımları takip eder:

  1. Arama sorgusundaki kelimeleri inceler.
  2. Arama sorgusunu eşleştirir.
  3. Sonuçlarda bir sıralama yapar.
  4. En doğru ve en alakalı sonuçları kullanıcılara gösterir.

Bu işlemler esnasında ise arama sorgusunun sonuçlar ile alaka düzeyine dikkat etmektedir. Ayrıca kullanıcıların daha önce ziyaret ettiği sayfaları kullanarak bilgi toplar. Buna ise Google önbelleği yani cache denmektedir. Böylelikle kullanıcıya özel bir sonuç ekranı (SERP) çıkartır.

 

Google arama motorunun 3 temel çalışma prensibi vardır. Bunlar:

1. Tarama (Crawling):

Tarama, web sitenize bağlı olan tüm sayfaları Googlebotlar yardımıyla elde etme işlemidir.

2. Dizine Ekleme (Indexing):

Googlebot tarafından ziyaret edilen web sitesi, analiz edilerek incelenir. Sonrasında Google tarafından dizine eklenmiş olur. Eklenen sayfalar Google arama sonuçlarında (SERP) gösterilebilir. Bu işleme indexleme denir.

 

İlgili içerik: Google Index API Nedir?

 

3. Sıralama (Ranking):

Web sitesinin bir sayfasını, birtakım Google kriterlerine göre sıraya dizme işlemine verilen addır. Sorgulanan kelime index alan diğer sayfalarla karşılaştırılır. Bu karşılaştırma sonucunda bir sıralama yapılır.

Örümcek ya da Googlebot adı verilen yazılımlarla web sitenizi tarar ve bu işlemlerden geçirirler.

Google Algoritması Nasıl Çalışır?

Google Algoritması Nasıl Çalışır?

 

Geçmişten Günümüze Google Algoritmaları Nelerdir?

Google, kullanıcı deneyimi arttırmak için geçmişten günümüze birçok algoritma güncellemesi yapmıştır. Bu güncellemelere temelde iki farklı şekilde ele alınabilir: ilki köklü çekirdek güncellemeleridir ikincisi ise ara ara yapmış olduğu küçük ara güncellemelerdir. Köklü algoritma güncellemeleri, web sitelerinin sıralamasını etkileyebilecek büyük etkilere sahiptir. Bu tarz güncellemelerde web site ayarlarıyla oynamadan ve paniğe kapılmadan atlatmak gerekir. Aksi takdirde web sitenize geri dönüşü olmayacak zararlar yaşatabilirsiniz. Bu nedenle yeni algoritması güncellemelerinin takibinin yapılması oldukça önem arz etmektedir. İçeriğimizin sonunda bu güncellemeleri takip edebileceğiniz sayfaları ve sosyal medya hesaplarını sizlerle paylaştık.

 

Google Panda Algoritması – 2011

Panda algoritması web sayfalarını yüksek kaliteli içeriklere göre arama sonuç sayfasında sıralayan bir algoritmadır. 2011 yılının başlarında kullanıma sunuldu. Algoritma ile web sitelerindeki spamlarla mücadele etmek ve “Content Farm” sorununu ortadan kaldırmak hedeflenmiştir.

Google Panda Algoritması

Google Panda Algoritması

 

Google Penguen Algoritması – 2012

Penguen algoritma güncellemesi ile başta spam olarak adlandırılan kalitesiz ve bağlamsız yerlerden gelen backlinkler konusunda önemli gelişmeler yaşanmıştır. Aynı bağlamda yer alan kaliteli ve otoriter sitelerden alınan backlinklerin önemi artmıştır.

Google Penguen Algoritması

Google Penguen Algoritması

 

Faydalı içerik: SEO Nedir?

 

Google Hummingbird Algoritması – 2013

Google, keywords odaklı bir sonuç sayfasındansa kullanıcı deneyimini arttırma yoluna gitmiştir. Bunu yaparken de kullanıcının arama sorgusundaki ana amacını/niyetini (User Intent) anlayıp bu doğrultudaki sonuçları sıralayarak göstermektedir. Hummingbird algoritması ile kullanıcıya uygun sonuç sayfası tahminleri göstermek hedeflemiştir.

Google Hummingbird Algoritması

Google Hummingbird Algoritması

 

Google Pigeon (Güvercin) Algoritması – 2014

Google’ın şimdiye kadar çıkarmış olduğu en büyük ve en geniş çaplı yerel arama algoritmasıdır. Pigeon algoritmasının ana hedefi local arama algoritmasını web algoritmasına benzetmek ve daha iyi hizmet sunmaktır. Konuma göre sıralama tahmini yapabilmektedir.

Google Pigeon (Güvercin) Algoritması

Google Pigeon (Güvercin) Algoritması

 

Google Mobilegeddon (Mobil Uyumluluk) Algoritması – 2015

Google mobil uyumluluk güncellemesi ile birlikte mobil platformların öneminde artış yaşanmıştır. Mobilizasyona önem vermeyen web siteler, sıralamalarda değer kaybederken, mobil optimizasyonunu yapan siteler ise sıralamalarda yükselişe geçmiştir.

Google Mobilegeddon (Mobil Uyumluluk) Algoritması

Google Mobilegeddon (Mobil Uyumluluk) Algoritması

 

Google RankBrain Algoritması – 2015

RankBrain algoritma güncellemesi, kullanıcıların arama sorgularında makine öğrenimi ile alakalı/bağlamlı sonuçları göstermeyi hedeflemiştir. Arama yapılacak kelimelerin tahmin edilebilirliği, yarım kelimelerin tamamlanması gibi en alakalı sonuçları sıralamaktadır. Bu olay kullanıcıların sorgu alışkanlıklarını doğrudan etkilediği için sonuç sayfalarının kalitesini arttırmıştır.

Google RankBrain Algoritması

Google RankBrain Algoritması

 

Faydalı içerik: Site İçi SEO Nedir?

 

Google Fred Algoritması – 2017

Fred algoritması, zayıf içeriklerin ve online reklamların yerleşiminin düzenlendiği algoritma güncellemesidir. Google, agresif reklam yerleşimine ve kalitesiz içeriklerin artmasını önlemek adına Google Search Quality Guidelines kurallarını ihlal eden siteleri cezalandırmıştır.

Google Fred Algoritması

Google Fred Algoritması

 

Google Mobil Hız Güncellemesi – 2018

Mobil hız güncellemesi sayesinde mobil cihazlardaki site hızının bir sıralama faktörü olduğunu açıklanmıştır. Bu güncelleme ile mobil cihazlardaki aramalar, sıralama faktörü olarak kabul görmüştür. SEO çalışmaları için de oldukça önem arz etmiştir.

Google Mobil Hız Güncellemesi

Google Mobil Hız Güncellemesi

 

Google Medic (Sağlık) Algoritma Güncellemesi – 2018

Google Medic algoritması; sağlık, tıp, diyet ve fitness gibi alanları etkileyen bir algoritma güncellemesidir. İlgili bölümlerdeki uzmanlıklar ve güvenilirlik düzeyinin önemi artmıştır. Sağlık sektöründeki web sitelerin bu yönde iyileştirmeler yapması önem kazanırken, bu güncellemeye kulak asmayan web siteler ise rakiplerine göre sıralama kaybına uğramıştır.

Google Medic (Sağlık) Algoritma Güncellemesi

Google Medic (Sağlık) Algoritma Güncellemesi

 

Google Florida 2 Güncellemesi – 2019

Güncelleme ile birlikte en çok etkilenen siteler YMYL (Your Money Your Life) kapsamındaki sitelerdir. Bu siteler arasında alışveriş ya da finansal işlem yapılan sayfalar, finans bilgi sayfaları, tıbbi sayfalar, hukuki sayfaları, haber makaleleri veya resmi bilgilendirme sayfaları bulunmaktadır.

Google Florida 2 Güncellemesi

Google Florida 2 Güncellemesi

 

Faydalı içerik: Off-Page SEO Nedir?

 

Google Bert Algoritması – 2019

Google, Bert algoritması ile kullanıcıların arama sorgusundaki kelimelerin öncesinde veya sonrasında gelebilecek kelimelerin tahminlerini yapabilmektedir.

Google Bert Algoritması

Google Bert Algoritması

 

Google Page Experience Güncellemesi – 2021

Google bu güncellemeyle birlikte artık kullanıcı deneyimini (User Experience – UX) bir sıralama faktörü olarak kabul ettiğini açıklamıştır. Bu nedenle Google algoritmaları tarihinde devrim niteliğindedir. Google Search Console’daki performansı raporu, iyi ya da zayıf bir sayfa deneyimine sahip sayfaları anlayıp filtreleyebilecek şekilde güncellenmiştir. Mobil kullanılabilirlik, güvenlik sorunları, HTTPS kullanımı ve Reklam deneyimi bölümleri oldukça önemli bir hale gelmiştir.

Google Page Experience Güncellemesi

Google Page Experience Güncellemesi

 

Faydalı içerik: SEO Uzmanı Nasıl Olunur?

 

Google Helpful Content (Faydalı İçerik) Güncellemesi – 2022

Türkçesi “Faydalı İçerik Güncellemesi” olan bu güncelleme, yeni bir algoritma eşliğinde kullanıcılara fayda sağlayacak içerikleri göstermeye odaklanan bir güncellemedir. Google, kullanıcı yararına üretilmeyen, yetersiz, duplicate (kopya) ve spekülatif içeriklerin önüne geçmeyi hedeflemiştir. Sadece üst sıralara çıkabilmek amacıyla üretilen içeriklerin Google nezdinde ayıklanarak cezalandırılmasına neden olan algoritmadır. Güncellemenin temel amacı, kullanıcılara doğru ve güncel bilgi veren web siteleri desteklemektir.

Google Helpful Content (Faydalı İçerik) Güncellemesi

Google Helpful Content (Faydalı İçerik) Güncellemesi

 

Google Algoritma Güncellemeleri Nasıl Takip Edilir?

Google algoritmalarındaki değişiklikleri, haberleri ve yeni algoritma güncellemelerini aşağıdaki bağlantılar aracılığıyla takip edebilirsiniz:

Resmi Google Twitter sayfası: https://twitter.com/googlesearchc

Google Arama Merkezi Blogu: https://developers.google.com/search/blog?hl=tr

Semrush Sensor: https://tr.semrush.com/sensor/

Cognitiveseo Singals sayfası: https://cognitiveseo.com/signals/

 

Bu içeriğimizde Google Algoritma Güncellemeleri nedir, nasıl çalışır ve geçmişten günümüze algoritmalarının tarihini kaleme aldık. Yeni algoritma güncellemelerinin neden takip edilmesi gerektiğine ve hangi kanallar vasıtasıyla incelenebileceğini sizlerle paylaştık. Umarım konu hakkındaki aradığınız cevapları bulabilmişsinizdir. Google algoritmaları hakkında görüş ve yorumlarınız için aşağıda yer alan yorumlar bölümünden bizlere ulaşabilirsiniz. Beğendiyseniz puanlamayı ve paylaşmayı unutmayınız!

 

5/5 - (19 oy)

Merhaba, 1998 yılında İzmit'te doğdum. Edebiyat, sinema, gastronomi ve çizgi romanlara özel bir ilgi duyuyorum. Lisans eğitimimi Yönetim Bilişim Sistemleri (Management Information Systems) bölümünde tamamladım. Üniversitede aldığım SEO dersinde bu alanla tanıştım ve kariyerimi bu doğrultuda şekillendirmeye karar verdim. Geçmişte birkaç dijital pazarlama ajansında SEO Specialist olarak görev aldım. Şu anda bir dijital pazarlama ajansında çalışıyor ve aynı zamanda freelance projelerle de ilgileniyorum. Okumak, yazmak, fikirlerimi paylaşmak ve bunlar üzerine tartışmak benim için bir rahatlama yöntemi. Güzel bir deneyim yaşayıp bunun üzerine yazmayı seviyorum.

Bir Yorum Bırakın