Skip to main content

Kullanıcı arama niyeti, insanların internette hangi amaçla hareket ettiğini ifade eder. Bir arama sorgusunun arakasındaki neden ile ilgilidir. Çünkü kullanıcılar, gelişigüzel anahtar kelimeler seçerek arama yapmazlar. Yapılan arama sorgularında genellikle kullanıcıların isteklerini yerine getirmek, ihtiyaçlarını gidermek veya sorunlarını çözmek gibi çeşitli amaçlar güdülür. Neden ve nasıl arama yaptıkları kullanıcıların istekleri hakkında birçok şey anlatır. Bu nedenle kullanıcı arama niyetini doğru bir şekilde anlamak ve bu doğrultuda kaliteli içerikler üretmek web site sahipleri için oldukça önemlidir. Çünkü kullanıcı niyeti, arama motorlarında sıralama kazanmak ve o sıralamayı koruyabilmek için önemli bir kriterdir.

Bu yazımda SEO performansınızı etkileyebilecek unsurlardan biri olan, Kullanıcı Niyeti (User Intent) kavramını çeşitli başlıklar altında inceleyeceğim. Hazırsanız “Kullanıcı Arama Niyeti Nedir?” sorusu ile detaylara girelim.

 

Kullanıcı Arama Niyeti Nedir?

İnsanların arama motoru üzerinden bir anahtar kelimeyi ne amaçla sorguladığını tanımlayan ifadeye user search intent yani kullanıcı arama niyeti denir. Kısaca kullanıcıların sorguyu gerçekleştirme nedenini ifade eder. Kullanıcılardaki bu niyet hem arama motoru mühendisleri hem de ilgili sorguda sıralama kazanmak isteyen web site sahipleri için oldukça önemlidir.

Kullanıcılar bir sorgu yaparken farklı arama niyetlerine sahip olabilirler. Bu niyetler genellikle Bilgilendirme (Informational), Gezinme (Navigational), Satın Alma (Transactional) ve Ticari Araştırma (Commercial) olarak kategorize edilir. Peki bu kullanıcı arama niyeti türleri nedir?

 

Kullanıcı Arama Niyeti Türleri Nedir?

Yazının başlarında da bahsedildiği üzere kullanıcılar bir amaç taşıyarak arama sorgularını gerçekleştirirler. Bu amaçları anlamak ve doğru bir şekilde analiz etmek ilgili web sitesini hedef kitlenin daha iyi anlamasını sağladığı gibi arama sonuçlarında da üst sıralara çıkarır. Kullanıcı arama niyeti türleri 4 farklı alt başlıkta incelenebilir. Bunlar:

 

1. Bilgilendirme (Informational):

Kullanıcıların bir konu hakkında bilgi sahibi olmak için yaptıkları sorgulara denir. Genellikle anahtar kelimeler 5N1K sorularını içerir. Örneğin, SEO nedir?

 

2. Gezinme (Navigational):

Kullanıcıların ne aradığını bildiği ve kaynağa ulaşmak için yaptıkları arama sorgularına denir. Doğrudan tam URL’i yazmak yerine bu mantıkta hareket edip istedikleri sorguyu yazıp aratırlar. Çoğu zaman sonuç sayfasında ilk sırada çıkacaklarından emindirler. Örneğin, Twitter giriş sayfası.

 

3. Ticari Araştırma (Commercial):

Kullanıcıların bir ürün ya da hizmet satın almadan önce satın alma davranışına katkı sağlayacak amacıyla yaptığı sorgulara denir. İlgili ürün veya hizmet hakkında daha fazla bilgi sahibi olabilmek, karşılaştırmak veya fiyat araştırmak için yapılır. Örneğin, Kocaeli’nin en iyi restoranları.

 

4. Satın Alma (Transactional):

Kullanıcıların bir ürün veya hizmet satın almak için yaptıkları sorgulara denir. Örneğin, PlayStation 5 satın al.

 

Kullanıcı Arama Niyeti Türleri

Kullanıcı Arama Niyeti Türleri

 

Kullanıcı Arama Niyeti Neden Önemlidir?

Bir içerik oluştururken hedef kitlenin ihtiyaçlarını, isteklerini ve taleplerini göz önünde bulundurmalısınız. Bunu yapabilmenin yollarından biri de kullanıcı arama niyetini iyi bir şekilde analiz edebilmektir. Kullanıcı arama niyetine uygun hazırlanmayan içerikler web sitesi için olumsuz bir etki yaratır. Çünkü kullanıcılar sizde aradıkları bilgiyi bulamazlarsa arama motoru sonuç sayfasındaki bir diğer web sitesine yönelir. Bu da hem organik trafikte hem de dönüşüm oranında olumsuz etki yaratır. Bu nedenle kullanıcıların ne aradıklarını, ihtiyaçlarını ve isteklerini doğru bir şekilde anlayıp kullanıcılara yönelik bir içerik oluşturarak SEO stratejisi yürütülmelidir. Kullanıcı niyetini anlamak, kaliteli ve ilgili içerikler üretmek içerik pazarlama stratejisi için de fayda sağlayacaktır. Bu durum, aynı zamanda kullanıcı deneyimini de iyileştirir.

Arama motorları, kullanıcı arama niyetine en iyi şekilde cevap veren içerikleri sonuç sayfasında üst sıralara çıkarmaktadır. Bu nedenle SEO uyumlu ve kullanıcı merkezli içerikler üretmek, ilgili web sitesini rakiplerine göre bir adım öne çıkaracaktır. Kullanıcı niyetinin arama motoru optimizasyonu stratejilerinde önemli bir rolü bulunur.

Google, geçmiş dönemlerde yayınlamış olduğu algoritma güncellemeleri ile kullanıcı arama niyetinin önemine birçok kez değinmiştir. Kalite Değerlendirme Kılavuzunun 2019’daki baskısını incelediğinizde bu durumu görebilirsiniz.

Doküman için tıklayınız.

 

Google Understanding User Intent

Google Understanding User Intent

 

Kullanıcı Arama Niyeti Örnekleri

 

Bilgilendirme (Informational Intent) örnekleri:

  1. Mustafa Kemal Atatürk kimdir?
  2. Yoga egzersizleri nasıl yapılır?
  3. 2023 seçimleri ne zaman?
  4. Nasıl kilo verebilirim?
  5. Ali Sami Yen Spor Kompleksi Nef Stadyumu nerede?
  6. Galatasaray-Fenerbahçe maçı kaç kaç bitti?
  7. Soğuk algınlığına ne iyi gelir?
  8. Kocaeli’nin yüz ölçümü nedir?
  9. Yönetim Bilişim Sistemleri nedir?
  10. Kurban Bayramı tatili ne kadar?

 

Gezinme (Navigational Intent) örnekleri:

  1. Disney+
  2. Ekşi Sözlük
  3. Netflix
  4. Google Search Console
  5. Apple resmi web sitesi
  6. Twitter giriş
  7. Ahrefs keyword generator
  8. Can GEDİK iletişim
  9. Semrush kayıt ol
  10. ÖSYM

 

Faydalı içerik: En İyi WordPress SEO Eklentileri

 

Satın Alma (Transactional Intent) örnekleri:

  1. iPhone 14 satın al
  2. En ucuz oyun konsolu fiyatları
  3. Adidas spor ayakkabı indirimleri
  4. En iyi akıllı TV modelleri
  5. En uygun erkek botları
  6. Online yemek siparişi
  7. En ucuz otel fiyatları
  8. Yemeksepeti indirim kodu
  9. YouTube premium fiyatı
  10. Shopify tema satın al

 

Ticari Araştırma (Commercial Intent) örnekleri:

  1. Ankara’nın en iyi otelleri
  2. Shopify vs IdeaSoft
  3. PlayStation 5 incelemesi
  4. Disney+ filmleri
  5. En iyi protein tozları
  6. En başarılı SEO ajansları
  7. En güvenilir e-ticaret platformları
  8. En iyi SEO uygulamaları
  9. Midjourney ve Dall-E karşılaştırma
  10. En iyi analog fotoğraf makinesi hangisi?

 

ChatGPT İle Kullanıcı Arama Niyeti

ChatGPT gibi bir yapay zeka destekli sohbet robotunu kullanarak içerikleriniz için kullanıcı arama niyeti örnekleri alabilir, türlerine göre çeşitlendirebilir veya girdiğiniz anahtar kelimeleri istediğiniz şekilde kategorilere ayırabilirsiniz. ChatGPT, kullanıcıların girdiğiniz mesajları inceleyerek veritabanını kullanıp sizlere istediğiniz çıktıları sunmaktadır. Ancak bu çıktıların doğruluğu ilgili yapay zeka robotunun modeline ve girdiğiniz komutlara dayanır. Bu nedenle verileri kullanırken doğruluğuna dikkat etmelisiniz.

 

İlgili içerik: ChatGPT Nedir?

 

ChatGPT ile oluşturulan kullanıcı arama niyeti örnek tablosu:

ChatGPT ile Kullanıcı Arama Niyeti

ChatGPT ile Kullanıcı Arama Niyeti

 

Kullanıcı arama niyeti, insanların sorgularındaki nedeni yani amacı temsil eder. Bu niyeti doğru anlamak ve içerik oluştururken faydalanmak SEO çalışmaları için büyük önem taşır.
Bu yazımda kullanıcı arama niyeti (user search intent) nedir, türleri, örnekleri ve ChatGPT ile nasıl bulunur onları aktarmak istedim. Umarım sizler faydalı bir içerik olmuştur. İçeriği beğenip konu hakkındaki görüşlerinizi benimle yorumlar bölümünden paylaşabilirsiniz.

5/5 - (6 oy)

Merhaba, 1998 yılında İzmit'te doğdum. Edebiyat, sinema, gastronomi ve çizgi romanlara özel bir ilgi duyuyorum. Lisans eğitimimi Yönetim Bilişim Sistemleri (Management Information Systems) bölümünde tamamladım. Üniversitede aldığım SEO dersinde bu alanla tanıştım ve kariyerimi bu doğrultuda şekillendirmeye karar verdim. Geçmişte birkaç dijital pazarlama ajansında SEO Specialist olarak görev aldım. Şu anda bir dijital pazarlama ajansında çalışıyor ve aynı zamanda freelance projelerle de ilgileniyorum. Okumak, yazmak, fikirlerimi paylaşmak ve bunlar üzerine tartışmak benim için bir rahatlama yöntemi. Güzel bir deneyim yaşayıp bunun üzerine yazmayı seviyorum.

Bir Yorum Bırakın