Skip to main content

Günümüzde SEO uyumlu bir içerik hazırlarken kullanılacak anahtar kelimelerin ilgili web sitesinde daha önce nerelerde kullanıldığına dikkat etmelisiniz. Çünkü keyword cannibalization anlamına gelen anahtar kelime yamyamlığı, bir web sitesinin aynı ya da benzer anahtar kelimeleri kullanarak hazırladığı içeriklerin arama motoru sonuçlarında birbirleriyle rekabet etmesine neden olabilir. Bu da sayfa otoritelerinizi düşürür ve kendi içeriklerinizi birbirleriyle rekabet eder hale getirir. Keyword cannibalization, web sitenizin aldığı organik trafiğe ve sıralamalarınıza olumsuz olarak yansıyacaktır.

Bir web sitesi büyüdükçe keyword cannibalization sorununa yakalanma ihtimali de artar. Bu nedenle SEO çalışmalarında keyword cannibalization tespiti ve çözümleri önemli bir yere sahiptir. Bu yazımda, keyword cannibalization nedir, SEO çalışmalarında anahtar kelime yamyamlığı nasıl tespit edilir ve bu konuda nasıl bir çözüm izlenmeli onları açıklayacağım.

 

Keyword Cannibalization Nedir?

Keyword cannibalization (anahtar kelime yamyamlığı), bir arama sorgusunda aynı web sitesine ait birden fazla içeriğin birbiriyle rekabet etmesi anlamına gelir. Bu durum içeriklerdeki konunun veya hedef anahtar kelimelerin benzerliğinden ötürü ortaya çıkabilir. Genel olarak sorunun birçok farklı nedeni olabilir.

Anahtar kelime yamyamlığının nedenlerinden bazıları ise şunlardır:

  • Bir anahtar kelimeyi farklı bir sayfada yine aynı şekilde hedef anahtar kelime olarak kullanırsanız meydana gelebilir.
  • Aynı ürün kategorisine yönlendiren farklı sayfaların oluşturulması halinde meydana gelebilir.
  • Benzer konularda içerik hazırladığınızda oluşabilir.
  • Eski içeriği yönlendirme yapmadan doğrudan yeni bir sayfa oluşturup orada yayınladığınızda ortaya çıkabilir.
  • Sitenizin alt kategori sayfalarını optimize etmediğiniz takdirde ortaya çıkabilir.

 

Keyword Cannibalization SEO İçin Sorun Oluşturur Mu?

Evet, web sitenizde bulunan keyword cannibalization hatası, sitenizin SEO performansını önemli ölçüde etkileyebilecek bir sorundur. En basit haliyle açıklamak gerekirse, Google’da sıralama kazanabilmek için kendinizle yarışmanız anlamına gelir.

Keyword cannibalization, web siteniz rakiplerle rekabet etmesi gerektiği yerde kendisiyle rekabet ederek sayfa sıralamalarında dalgalanmalara neden olur ve alacağınız organik trafiği azaltır. Aynı zamanda kullanıcı deneyimini olumsuz etkiler çünkü kullanıcılar aynı anahtar kelimeyle aynı web sitesinin farklı sayfalarını görüntülediğinde, hangi sayfanın doğru olduğunu anlamakta zorlanabilir veya karıştırabilir. Bu yüzden aradıkları içeriğe ulaşmak için ekstra birkaç tıklama daha yapmaları gerekecektir. Bu da kullanıcı deneyimini olumsuz etkileyecek faktörlerden biridir. Ayrıca, tarama bütçenizi düşürür ve web sitenize alacağınız backlinklerin paylaşımını zorlaştırarak otorite dağılımını olumsuz yönde etkiler.

Sonuç olarak, keyword cannibalization SEO için kötüdür. Sizi rekabette, organik trafikte, otoritede ve kullanıcı deneyiminde geriye düşürür. Bu nedenle bir içerik üretirken anahtar kelimelerinizi dikkatli bir şekilde seçmeli ve bu kelimeleri doğru oranda kullanmalısınız.

 

Keyword Cannibalization SEO Sorunları

Keyword Cannibalization SEO Sorunları

 

Keyword Cannibalization Sorunları Nasıl Tespit Edilir?

Keyword cannibalization hatasını tespit etmek için ücretli ve ücretsiz birçok yol bulunmaktadır. Bunun için aşağıdaki adımları uygulayabilirsiniz:

 

1. Manuel Kontrol

Çok fazla içeriğiniz bulunmuyorsa anahtar kelime yamyamlığı sorununu manuel olarak kontrol edebilirsiniz. Bunun için tek yapmanız gereken bir Excel dosyasına var olan içeriklerinizin odak anahtar kelimesini not etmek ve bu dosya yardımıyla geri kalan içerikleri hazırlamak.

 

2. Google Search Console

Google’ın ücretsiz olarak sunmuş olduğu Google Search Console hizmetini kullanarak web sitenizdeki keyword cannibalization hatasını tespit edebilirsiniz. Google Search Console’un Performans bölümünde yer alan “+Yeni” filtresini kullanarak, incelemek istediğiniz anahtar kelimelerde gösterim alan ve trafik oluşturan sayfaları görebilirsiniz. Ardından ilgili sayfaları kıyaslayarak bu sorunu belirleyebilirsiniz.

 

3. Google Search

Anahtar kelime yamyamlığı sorununu yaşadığını düşündüğünüz anahtar kelimeleri Google’da aratarak da bulabilirsiniz. Bunun için “site:siteadınız.com anahtar kelime” şeklinde bir arama yapmalısınız. Ancak bu yöntem ile arama yaptığınızda tümünün sorunlu olduğu anlamına gelmez. Arama motoru sonuç sayfasında yer alıyor olsa da farklı bir anahtar kelime hedefliyor olabilir. Dikkatle incelemelisiniz.

SiteArama OperatörüAçıklama
site:siteadınız.comanahtar kelimeSite içerikleri arasında anahtar kelime ile ilgili olan tüm sayfaları sıralar.
site:siteadınız.cominurl:anahtar-kelimeURL’de anahtar-kelime içeren tüm sayfaları sıralar.
site:siteadınız.comintitle:anahtar kelimeSayfa başlığında anahtar kelime içeren tüm sayfaları sıralar.
site:siteadınız.comincontent:anahtar kelimeSite içeriklerinde ilgili anahtar kelimeyi içeren tüm sayfaları sıralar.

Google arama operatörü hakkında daha fazla bilgiye ulaşmak için: https://www.google.com.tr/intl/tr/help/operators.html

 

4. Google Data Studio (Looker Studio)

Looker Studio yani eski adıyla Google Data Studio aracını kullanarak entegre edeceğiniz veriler ile keyword cannibalization sorununu tespit edebilirsiniz.

 

5. SEO Araçları

Ahrefs, Semrush, Moz ve Serpstat gibi SEO araçlarını kullanarak sorunu tespit edebilirsiniz. Bu araçlarda yer alan Position Tracking özelliği sayesinde yamyamlık yapabilecek sayfalar belirlenebilir. Cannibalization Report ederek tespit edebilirsiniz. Fakat çoğu SEO aracında bu özellikleri kullanabilmek için ücretli versiyonlarına sahip olmak gerekmektedir.

 

Faydalı içerik: WordPress SEO Eklentileri

 

Keyword Cannibalization: Anahtar Kelime

Keyword Cannibalization: Anahtar Kelime

 

Keyword Cannibalization Sorunu Nasıl Düzeltilir?

Keyword cannibalization sorunlarını düzeltmek için aşağıdaki adımları kullanabilirsiniz:

 

1. İçerikleri birleştirerek düzeltme

Benzer içerik ya da zayıf içerik olduğunda birleştirme yolu ile bu içeriklerdeki anahtar kelimeleri birleştirerek daha uzun ve kapsamlı bir içerik oluşturabilirsiniz. Bu durum hem kullanıcı hem de arama motoru botları nezdinde olumlu bir işlemdir. Google, kullanıcı deneyimine önem verdiği için sıralamanıza da fayda sağlayacaktır.

 

2. İçerik silerek düzeltme

Benzer konularda içeriğe sahip sayfalardan biri trafik almıyorsa ya da düşük kaliteli içerikse (poor-quality content) anahtar kelime yamyamlığına neden olabilir. Var olan içeriği silerek bu sorundan kurtulabilirsiniz. Ancak bu işlemden sonra yönlendirme yapmayı unutmayın!

 

3. Noindex ile düzeltme

Keywords cannibalization sorunu rastladığınız sayfalarınızdan daha düşük trafikli olanını noindex olarak işaretleyip ilgili sayfanın arama motorunda dizine eklenmesini engelleyebilirsiniz. Eğer sorunlu içeriğin web sitenizde bulunması gerekiyorsa ve bunun için diğer çözüm yolları işe yaramadıysa bu adımı uygulayabilirsiniz. Önceliğiniz diğer çözüm yollarında olursa daha verimli bir yol izlemiş olursunuz.

 

4. Canonical etiketi kullanarak düzeltme

Canonical, birincil kaynağı belirtmek için kullanılan bir etikettir. Bu nedenle web sitenizde birden çok duplicate (yinelenen) içerik varsa uygulayabileceğiniz bir çözümdür. Canonical etiketleri doğrudan anahtar kelime yamyamlığını düzeltmez. Arama motoru botlarına birincil yani asıl sayfayı göstermek için kullanılır.

 

5. Sayfayı optimize ederek düzeltme

Keyword cannibalization sorunu olan web sayfasını sitenizde tutarak dizinden kaldırmak istemiyorsanız var olan içeriği optimize ederek güncellemeniz gerekmektedir. Bu işlemi yaparken odak anahtar kelime bazlı bir işlem yapmalısınız. Bu sayede sayfalarınızın konularını değiştirerek farklılaştırabilirsiniz. Ancak her sayfada geçerli olan bir durum değildir. Direkt aynı konuya değinen içerikler için yukarıdaki diğer çözüm yollarını denemelisiniz.

 

Faydalı içerik: Kullanıcı Niyeti Nedir?

 

Sonuç olarak, keyword cannibalization (anahtar kelime yamyamlığı) sorunu SEO çalışmalarında önemli bir yere sahiptir. Bunun için içerik üretirken ve yayınladıktan sonraki süreçte düzenli aralıklarla odak anahtar kelimeler kontrol edilmelidir. Anahtar kelime yönetimi ve kullanımı içerik mimarisi açısından önemli bir faktördür. Ben de bu yazımda, keyword cannibalization nedir, nasıl tespit edilir ve çözüm yollarını sizinle paylaşmak istedim. Umarım anahtar kelime yamyamlığı hakkında aradığınız bilgileri bulabilmişsinizdir. İçeriği beğenip yorumlar bölümünde kullandığınız yöntem ve araçlar hakkında bizlere eklemeler yapabilirsiniz.

 

5/5 - (6 oy)

Merhaba, 1998 yılında İzmit'te doğdum. Edebiyat, sinema, gastronomi ve çizgi romanlara özel bir ilgi duyuyorum. Lisans eğitimimi Yönetim Bilişim Sistemleri (Management Information Systems) bölümünde tamamladım. Üniversitede aldığım SEO dersinde bu alanla tanıştım ve kariyerimi bu doğrultuda şekillendirmeye karar verdim. Geçmişte birkaç dijital pazarlama ajansında SEO Specialist olarak görev aldım. Şu anda bir dijital pazarlama ajansında çalışıyor ve aynı zamanda freelance projelerle de ilgileniyorum. Okumak, yazmak, fikirlerimi paylaşmak ve bunlar üzerine tartışmak benim için bir rahatlama yöntemi. Güzel bir deneyim yaşayıp bunun üzerine yazmayı seviyorum.

Bir Yorum Bırakın